Good afternoon, it is Friday 7.8.2020. It is the nameday of Lada, tommorow is the nameday of Soběslav.

200324 martina

V Lanškrouně funguje již druhý týden donáška potravin, léků a hygienických potřeb pro seniory. O tom, jak se tato služba osvědčuje, jsme hovořili s Martinou Brýdlovou, operátorkou linky 703 309 125, kde lze nákupy v době mezi 7. a 10. hodinou ve všední dny objednávat.

 

Jaký je o donášku nákupů zájem?
V tuto chvíli provádíme do 10 nákupů denně. Největší zájem o zajištění nákupu je v pátek a v pondělí.

 

Jak konkrétně nákupy probíhají?
Nákupy probíhají tak, že nám zavolá senior, nadiktuje svoje jméno, adresu, telefonní číslo a seznam věcí, které potřebuje koupit. K nakupování přistupujeme individuálně a snažíme se seniorům nakoupit v obchodě, kam sami chodí. Objednávky shromažďujeme ve všední dny v době od 7 do 10 hodin a poté nákupy rozdělíme mezi dobrovolníky, kteří jsou ochotní pomáhat.

 

Funguje i vyzvedávání léků a zdravotních pomůcek? Je nutné, aby dobrovolník chodil do ordinací?
Není to nutné. Stačí, když si lidé nechají poslat od svého lékaře e-recept, ten nám přepošlou a my vyzvednutí v lékárně a donášku léků zajistíme. U starších lidí je občas problém, že nám neumí zprávu přeposlat, proto jsme často i ve spojení s lékaři, kteří nám e-recepty zasílají přímo. Vždy se dá najít způsob, jak daný problém vyřešit.

 

Kolik je celkem dobrovolníků?
Nyní máme téměř 40 dobrovolníků a ještě stále volají lidé a nabízejí svoji pomoc. Jako dobrovolníci se nabízejí z velké části lidé od 18 do 30 let, ale svoji pomoc nabídl i 15letý klučina. Oceňuji, že mezi dobrovolníky máme i lidi z okolních obcí, například z Lukové a Tatenice.

 

Obracejí se na linku už takzvaně „stálí klienti", nebo se jedná o víceméně jednorázové nákupy?
Na linku se obracejí „stálí klienti“, ale každým dnem se o naší službě dozví někdo nový a zavolá. Občas nás kontaktují i děti či vnoučata seniorů, kteří bydlí třeba 200 km daleko a prosí o zajištění nákupu nebo dodání roušek pro svoje rodiče nebo prarodiče žijící v Lanškrouně. I tuto službu nyní nabízíme a lidé ji stále více využívají.

 

V jakém objemu se nákupy obvykle pohybují?
Zpravidla si lidé objednávají běžný nákup (chléb, pečivo, mléko, ovoce, zeleninu atd.). Setkala jsem se samozřejmě s tím, že si stařenka, která žije sama a nikoho v Lanškrouně nemá, s ostychem objedná půlku chleba a dva rohlíky. O tom, že někdo zapomene dobrovolníkovi poděkovat nebo se rozčiluje, že něco nebylo koupeno podle jeho představ, mluvit nechci. Takových případů je opravdu pomálu. Setkávám se častěji se zpětnou vazbou od seniorů, kdy zavolají zpět a děkují za to, že tato služba funguje.

 

Je něco, co bys chtěla za sebe či za dobrovolníky vzkázat seniorům nebo široké veřejnosti?
Velice ráda bych ze srdce poděkovala všem dobrovolníkům za jejich ochotu a vstřícnost. Vážím si toho, že ve svém volném čase, často i po práci, pomáhají zajišťovat nákupy, vyzvedávají léky, roznášejí roušky a zajišťují distribuci letáků o naší službě do všech schránek ve městě.
Všem seniorům a široké veřejnosti bych chtěla popřát hlavně hodně zdraví. Buďme k sobě ohleduplní, milí a nezapomínejme se na sebe usmívat. I oči se dokážou smát...

S poděkováním za rozhovor 

Marie Hrynečková

 

Komentáře mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Zaregistrovat a přihlásit se můžete v pravé části stránek.